1) Du skal bruge en smartphone eller tablet med iOS 14 eller Android 8.0 eller nyere.
2) Download the LEDVANCE Smart+ appen fra Apple App Store eller Google Play™ store.
3) Installér og åben LEDVANCE Smart+ appen.
4) Opret en ny konto, eller log ind på din allerede eksisterende LEDVANCE Smart+ wi-fi-konto. For mere information, se afsnit 1.2 TIL EKSISTERENDE BRUGERE.
a) Til eksisterende brugere af LEDVANCE Smart+ wi-fi-appen:
I den nye LEDVANCE Smart+ app behøver du ikke at oprette en ny konto. Du kan logge ind med din eksisterende e-mailadresse og adgangskode fra LEDVANCE Smart+ wi-fi-appen. Dine gamle data, enheder, automatiseringer osv. vil fortsætte med at fungere som før. Vær opmærksom på, at den nuværende LEDVANCE Smart+ wi-fi-app kun vil kunne hentes i App Store og Google Play™-butikken i et kort stykke tid endnu. Detaljerede oplysninger vil snart blive givet til brugerne af LEDVANCE Smart+ wi-fi-appen.
b) Til eksisterende brugere af LEDVANCE Smart+ Bluetooth-appen:
Desværre kan dine brugerdata ikke overføres til den nye LEDVANCE Smart+ app. Hvis du ikke havde en konto i LEDVANCE Smart+ wi-fi-appen, skal du oprette en ny konto nu. For at overføre dine produkter til den nye LEDVANCE Smart+-app skal du slette produkterne i LEDVANCE Smart+ Bluetooth-appen og parre dem igen i den nye LEDVANCE Smart+-app. Vær opmærksom på, at den nuværende LEDVANCE Smart+ Bluetooth-app kun vil kunne hentes i App Store og Google Play™-butikken i et kort stykke tid endnu. Detaljerede oplysninger vil snart blive givet til brugerne af LEDVANCE Smart+ Bluetooth-appen.
For mere information, kontakt venligst vores support på smarthome-support@ledvance.com.
For at bruge LEDVANCE Smart+-appen (f.eks. til at forbinde og styre enheder) skal du have oprettet en konto. Når du starter LEDVANCE Smart+-appen for første gang, vises knapperne ”Registrer” og ”Login”.
For at registrere dig skal du trykke på knappen ”Registrer”. På den næste side skal du indtaste din e-mailadresse i feltet "E-mailadresse", som vil blive brugt som konto til registrering. Indtast derefter en adgangskode i det næste felt, der hedder "Adgangskode". Adgangskoden skal opfylde visse betingelser, som er angivet under adgangskodefeltet.
- Det skal indeholde mindst 8 tegn
- Det skal indeholde mindst 1 bogstav
- Det skal indeholde mindst 1 tal
- Det skal indeholde mindst 1 specialtegn
Når du indtaster adgangskoden, bliver den betingelse for kodeordet, du opfylder, fremhævet med grøn. Ved at trykke på øjeikonet i højre side af adgangskodefeltet kan du se kodeordet for at sikre dig, det er det, du mente. Efter du har indtastet adgangskoden, og hvis alle betingelser er opfyldt, vises et andet adgangskodefelt, hvor der står "Bekræft adgangskode", hvor den samme adgangskode skal indtastes igen. Hvis tastaturet dækker det andet adgangskodefelt, skal du trykke på området under adgangskodefeltet for at få tastaturet til at forsvinde. Når du har indtastet adgangskoden i feltet "Bekræft adgangskode", skal du markere afkrydsningsfeltet for "Jeg accepterer brugsbetingelserne og privatlivspolitikken" og trykke på knappen "Hent bekræftelseskode". Derefter vil du modtage en e-mail med bekræftelseskoden, som du skal indtaste på siden "Bekræftelseskode", der vises. Hvis du ikke modtager bekræftelseskoden, bør du tjekke din spam-mappe. Bekræftelseskoden er kun gyldig i 30 minutter. Når du har indtastet bekræftelseskoden, kan du nu begynde at konfigurere dit hjem.
Her kan du angive et navn til dit hjem (maks. 32 tegn). På den næste side skal du enten vælge et foruddefineret rum fra listen eller et værelsesnavn (maks. 32 tegn). På de næste sider kan du se de nye brugeroplevelser, der er blevet introduceret i appen. Når du har trykket på ”Start”-knappen, kan du nu få adgang til/tilføje enhederne. For flere detaljer se afsnit 3.1 OPRET ET NYT HJEM.
For at arbejde med LEDVANCE Smart+-appen, for eksempel til at opsætte eller styre enheder, skal du først logge ind med din konto. Din konto skal have været registreret før (se 2.1 ”Sådan registrerer du dig”). Når du har startet LEDVANCE Smart+-appen, vil du se knapperne ”Registrer” og ”Log på” midt på siden. Hvis du ikke kan se denne side efter at have startet appen, er du sandsynligvis allerede logget ind. Hvis ikke, så tryk på login-knappen. Du vil derefter blive ført til login-siden, hvor du kan indtaste den e-mail-adresse og adgangskode, som du havde angivet under registreringen. Tryk på i det respektive felt for at udføre input ved hjælp af det viste tastatur. Når du har indtastet adgangskoden i feltet "Bekræft adgangskode", skal du markere afkrydsningsfeltet for "Jeg accepterer vilkårene for brug og privatlivspolitik" og trykke på knappen "Login". Hvis tastaturet dækker feltet Login-adgangskode, skal du trykke i området under adgangskodefeltet for at få tastaturet til at forsvinde. Hvis fejlmeddelelsen "Den indtastede e-mail eller adgangskode er ikke korrekt" vises, skal du kontrollere den indtastede e-mailadresse og adgangskode for korrekthed. Efter at have trykket på øjeikonet i højre side af adgangskodefeltet, kan du gøre adgangskoden læsbar for at kontrollere dens korrekthed. Efter vellykket login bliver du omdirigeret til startsiden og kan begynde at bruge appen.
Som en del af registreringsprocessen skal du oprette dit første hjem under opstarten. Hvis du allerede har brugt LEDVANCE Smart+ wi-fi-appen, bliver din konto automatisk overført, og hvis du ikke har angivet et navn til hjemmet endnu, bruges et standardnavn. Senere kan du naturligvis lave flere hjem for bedre overblik over dine installationer. Afhængigt af dit brugerniveau finder du flere detaljer om hjemmeoprettelsesprocessen nedenfor.
3.1.1. TIL NYE BRUGERE
Opstarts-processen starter, så snart du har oprettet din konto. For det første skal du give dit nye hjem et navn. I det næste trin kan du tilføje givne værelse ved at klikke på "+" i højre side af dem. Derudover kan du også oprette værelser med dit eget navn ved at indtaste det i tekstfeltet og klikke på "+". Utilsigtet oprettede værelser kan slettes i denne sektion ved at klikke på "X" i højre side af værelsesnavnet. Dette kan også gøres senere i hjem-detaljerne. Hjemmets navn og lokation kan også ændres når som helst, se afsnit 3.2 TILPAS DIT HJEM.
3.1.2. TIL EKSISTERENDE BRUGERE
Som eksisterende bruger burde du allerede have et hjem på din konto. For at tilføje et nyt hjem skal du klikke på knappen "Hjem" i menuen nederst på skærmen. I øverste højre hjørne af "HJEM"-skærmen finder du knappen "+". Ved at klikke på den, vil du se en rullemenu med to muligheder. Klik på "Tilføj nyt hjem", og konfigurationsskærmen åbnes.
Her kan du indtaste et navn til dit nye hjem, indstille en lokation og tilføje værelser.
For at indtaste navnet på dit nye hjem skal du klikke på tekstboksen med teksten "Navn". Et hjemnavn er obligatorisk for at skabe et nyt hjem. Alle andre oplysninger som lokation og værelser er valgfri. Du kan klikke på afkrydsningsknappen øverst til højre for at gemme dataene, og det nye hjem vil blive oprettet. For at indstille lokationen kan du klikke på "Åbn kort". Du kan enten indstille lokationen manuelt på kortet, eller du kan bruge din GPS-lokation til dit nye hjem.
Du kan tilføje de foruddefinerede værelser ved at klikke på "+" i højre side af dem. Du kan også oprette værelser med dit eget navn ved at indtaste navnet i tekstfeltet og klikke på "+" knappen. Utilsigtet oprettede værelser kan slettes ved at klikke på "X" til højre for værelsesnavnet. Dette kan også gøres senere i hjem-detaljerne. Hjemmets navn og lokation kan også ændres når som helst, se afsnit 3.2 TILPAS DIT HJEM.
Hvis du vil ændre hjemmets navn, lokation eller værelserne, kan du til enhver tid gøre dette. For at komme ind i ændringsskærmen skal du gå til menuen "Hjem" ved at klikke på knappen "Hjem" i nederste menu på skærmen. Nu kan du klikke på det hjem, som du vil ændre. På denne skærm kan du se dine enheder, grupper og rutiner ved første visning.
Ved at klikke på "Vis detaljer" i højre side, kan du gå ind på siden "Hjemdetaljer". I denne menu kan du ændre navne, lokation og værelser sammen med brugerne af dit hjem. For mere information om brugerstyring se afsnit 4.0 BRUGERADMINISTRATION.
3.2.1. ÆNDRE NAVNET PÅ DIT HJEM
For at ændre navnet på dit hjem skal du klikke på tekstfeltet i det eksisterende navn og ændre det. Ved at klikke på "X" i boksen slettes hele navnet, og du kan indtaste et nyt hjemnavn. Ændringerne vil blive anvendt ved at klikke på afkrydsningsfeltet øverst til højre. Hvis du vil beholde det tidligere navn, kan du gå tilbage ved at klikke på tilbage-knappen øverst til venstre på skærmen. Hvis der foretages ændringer, vises en pop-up, og du skal bekræfte, om du vil kassere dine ændringer.
3.2.2. ÆNDRE LOKATIONEN PÅ DIT HJEM
Hjemme-lokation hjælper dig med at indstille og bruge forskellige "lokation og vejr"-baserede automatiseringer samt wi-fi SSID (wi-fi-navn) detaljer. For at ændre lokationen af dit hjem, klik på "Åbn kort". Du kan enten indstille den nye lokation manuelt på kortet, eller du kan bruge din GPS-lokation til dit nye hjem. Hvis du vil beholde den tidligere lokation, kan du gå tilbage ved at klikke på "<" øverst til venstre på skærmen. Hvis der foretages ændringer, vises en pop-up, og du skal bekræfte, om du vil kassere dine ændringer.
3.2.3. TILPAS VÆRELSER
For at tilføje flere værelser til dit hjem kan du tilføje givne værelser ved at klikke på "+" i højre side af dem. Du kan også oprette værelser med dit eget navn ved at indtaste det i tekstfeltet og klikke på "+". Utilsigtet oprettede værelser kan slettes i denne sektion ved at klikke på "X" til højre for værelsesnavnet.
For værelser, som du har tilføjet og gemt i et tidligere trin, kan du gå ind på skærmbilledet for administration af værelset ved at klikke på knappen “>”. På denne skærm kan du omdøbe værelset. Du kan se de enheder, der er tildelt det pågældende værelse, ikke-tildelte enheder og enheder, som er tildelt andre værelser. Du kan slette enheder, som er tildelt det pågældende værelse, ved at klikke på "X" på højre side af enheden. Desuden kan du også tilføje ikke-tildelte enheder eller allerede tildelte enheder til andre værelser til dette værelse. Men det er kun muligt at tilføje én enhed til ét værelse. Derfor vil enheden blive fjernet fra det tidligere tildelte værelse.
Nederst på skærmen kan du også slette hele værelset. Alle tildelte enheder til dette værelse bliver ikke tildelt.
3.2.4. SKIFT RÆKKEFØLGEN AF VÆRELSER
Ved at klikke på "Vis detaljer" i højre side, kan du gå ind på siden "Hjem-detaljer". Du kan ændre rækkefølgen af værelser ved at trykke længe og flytte det respektive rum.
3.2.5. SLET HJEMMET
For at slette dit hjem skal du scrolle ned til slutningen af skærmen. Nederst kan du finde knappen “Slet hjem”. Det er vigtigt at bemærke, at al din konfiguration vil gå tabt, og alle dine enheder vil blive nulstillet til fabriksindstillinger, når du sletter et hjem. For at kunne nulstille fabriksindstillingerne skal LEDVANCE Smart+ wi-fi-enheder have adgang til internettet, og LEDVANCE Smart+ Bluetooth-enheder skal være i nærheden af din tilsluttede smartphone. LEDVANCE Smart+ Bluetooth-enhederne har muligvis også brug for en manuel nulstilling her. De andre brugere af dit hjem vil blive informeret ved sletningen af hjemmet, og deres data vil også blive slettet.
Tilladelsen til kende din placering er nødvendig for at sikre dig den bedste brugeroplevelse. Vi sporer eller analyserer ikke dine lokationsdata.
a) I listen nedenfor kan du finde de detaljerede tjenester, og om hvorfor lokaliseringstjenesten er nødvendig.
b) Placeringstjenesten er nødvendig for at få adgang til dit tilsluttede wi-fi SSID (wi-fi netværksnavn). Dette skyldes en teknisk begrænsning, der gør, at appen ikke er i stand til på en anden måde at udlæse vores SSID. På den anden side gør denne metode det meget nemmere for dig, og du behøver ikke indtaste SSID manuelt.
c) For alle automatiseringer, som er baseret på dine lokationsændringer (geofencing), er det helt nødvendigt at give appen permanent adgang til telefonens placering. Uden at give tilladelsen virker funktionen ikke, da den ikke ved, hvor du er.
e) På alle Android-baserede smartphones kræves placeringstilladelsen for brug af Bluetooth. Dette er en forudsætning for Android-systemet, se også Android-udviklervejledning.
Vores LEDVANCE Smart+ wi-fi-enheder understøtter kun 2,4 GHz-frekvensen wi-fi-bånd. De virker ikke ved 5 GHz. For routere er standardindstillingen for wi-fi ofte dual-båndet på 2,4 GHz og 5 GHz under samme SSID (wi-fi-netværksnavn).
Derfor anbefaler vi at dele dit wi-fi op i to separate SSID'er. En med kun 2,4 GHz og en anden med kun 5 GHz. Flere oplysninger om, hvordan du opretter separate SSID'er på din specifikke router, kan findes i FAQ-sektionen hos din routerproducent. Bemærk venligst, at hvis du ændrer dit SSID og/eller adgangskode, skal alle andre tilsluttede wi-fi-enheder tilsluttes igen til et nyt navngivet wi-fi. Det kan være den bedste måde at beholde SSID'et for 5 GHz og oprette nyt SSID til 2,4 GHz, da notebooks, telefoner, smart-tv kun fungerer fint med 5GHz.
Til 2,4 GHz-frekvensen bruger du standard 802.11b/g/n eller b/g i forskellige kombinationer. Her er det vigtigt ikke kun at bruge 11n! Bemærk venligst, at også for wi-fi 6 routere med 11ax standard er brugen af 11b eller 11g nødvendig.
Hvis det ikke er muligt at have et dedikeret frekvensbånd med kun 2,4 GHz, kan du indstille vores wi-fi-enheder til den langsomt blinkende tilstand, kaldet AP-tilstand. Generelt skal du udføre nulstillingen en anden gang for at skifte fra hurtigt blinkende til langsomt blinkende tilstand. For mere information om, hvordan du indstiller din enhed til langsomt blinkende tilstand, se venligst brugervejledningen, Wi-fi FAQs eller kontakt Smarthome-support@ledvance.com. I den langsomt blinkende tilstand åbner enheden et hotspot. Til parringen skal du vælge den manuelle tilstand, og vælg enheden blinker langsomt. Næste trin er at parre din telefon med wi-fi-enhedens hotspot. Med denne proces er det mere sandsynligt, at parring fungerer på en dual frequency band router, hvis mindst standard 802.11b eller 802.11g er aktiv.